Friday, February 4, 2011

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"Leben gehört in die Schule"

As the requirements for individual development for teachers look like today and why every child must be kept in mind: It gave a lecture Prof. Dr. Rita Süssmuth on Wednesday evening in Düsseldorf VHS (adult education).

entered about 19:00 clock, the former Minister for Family Affairs (CDU), the podium in front of about 60 present GästInnen that are "Subject: School" in Hall 1 of the VHS to the free lecture series of events had come.

said in its 45-minute lecture about women Süssmuth a lot of education policy topics. Most importantly it was time and again that "open" school must. It would especially across generations, "many on board" are fetched. Finally put in every person "potential". Those are the latest results of brain research.

criticism of the current situation übte Frau Süssmuth reichlich: Bezahlung und gesellschaftliche Stellung der LehrerInnen in unserer Gesellschaft seien unzureichend; „Ideologieverdrossenheit“ in bildungspolitischen Diskussionen sei kontraproduktiv; Abstieg im deutschen Schulsystem sei immer noch einfacher zu bewältigen als Aufstieg.

Auch Verweise auf die beiden aktuell meistdiskutierten Bücher – Thilo Sarrazins „Deutschland schafft sich ab“ und Stéphane Hessels „Empört Euch!“ – durften natürlich nicht fehlen. Das Empören, so Süssmuth, sei von immenser Wichtigkeit. Man dürfe „niemals aufhören zu fragen“. Die Äußerungen des ehemaligen Vorstands der Deutschen Bundesbank bezeichnete sie hingegen als eine „Rattenfängerei“, welche sie dazu veranlasst habe, die berühmt-berüchtigte Berliner Rütli-Schule zu besuchen, um sich selbst ein Bild davon zu machen, wie es in einem sozialen Brennpunkt zugeht. Beeindruckt war sie schließlich vom enormen „Selbstwertgefühl“ der SchülerInnen. Dieses sei ohnehin von großer Bedeutung im Integrations- wie auch überhaupt im Lernprozess.

Viel wichtiger als die Beseitigung sprachlicher Mängel (dennoch gelte es diese beizulegen) sei die „soziale Zugehörigkeit“ in der Gesellschaft. Man müsse „weg von rein ökonomischen Betrachtungsweisen“ wie sie der Sozialdarwinist Sarrazin in his best-selling instead.

The requirements of the individual support to teachers today are not only a German, but an international problem. Would refer women Süssmuth the OECD study, PISA. On the one hand, they criticized that will be reviewed in PISA "too little". Maths, science and reading skills not covered the need for evaluation. There would need improvement. On the other hand, however, will evaluate too much, so for sheer evaluation, the actual teaching practice would be too short.

came in the subsequent open discussion on other aspects of language such as the ever-increasing importance of the particular mediation. The importance of the family, because school could never fully replace the family educational mission is not to be underestimated. And the increased expectations of today's SBS generations which are growths in contradictions, not to forget.

I personally share the views of women Süssmuth - despite their rather unappealing party membership - as far as possible. If we think their thoughts more systematically, and a plea would create more "open" schools, longer common and increasingly inter-cultural learning, strengthening of individual self-esteem and lifelong learning. To

taken with the lecture close quote: "There is a tremendous amount to do, but it's not too late!" Let's get to's.

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